ניסוי כביש-חצר בבתי הספר בשכונת נווה שאנן

מה ניסינו לגלות? (ולמה זה חשוב)

כלי רכב פולטים מזהמי אוויר רבים, ביניהם תחמוצות חנקן ותרכובות אורגניות נדיפות אשר עשויות להזיק לבריאות. מזהמים אלו מתפרקים ומתפזרים באוויר לאחר זמן מה, אך לאחר כמה זמן? ולאיזה מרחק? עדיין לא ברור בודאות, עד כמה משפיעים כלי הרכב על איכות האוויר סביבינו. האם יש הבדל באיכות האוויר כאשר אנו הולכים ברחוב אחד לעומת רחוב מקביל? האם איכות האוויר גרועה יותר בקרבת כבישים? לשאלות אלו אין כרגע תשובה חד משמעית.

בניסוי שערכנו ניסינו להשיב על השאלות:

האם איכות האוויר בקרבת כביש שונה מאיכות האוויר בחצר פנימית?

מהם ההבדלים באיכות האאויר בקרבת כביש לאורך שעות היום השונות?

מה עשינו?

חיישנים הותקנו בקרבת כבישים ובחצרות פנימיות במספר בתי ספר שבשכונת נווה שאנן בחיפה, למשך מספר בחודשים בשנת הלימודים תשע”ה. בכל בית ספר השוונו את נתוני איכות האוויר שהתקבלו במיקומים השונים שהיו אמנם במרחק של כמה עשרות מטרים בלבד, אך עם נתוני תחבורה שונים לגמרי.

החיישן הפונה לכיוון הכביש מעיד על רמות זיהום אוויר, הנוצרות מפליטה של כלי רכב. במקביל, החיישן הפונה לכיוון חצר בית הספר, נותן את נתוני הרקע של זיהום האאויר בשכונה.

כיצד לקרוא את הנתונים?

[jbutton link="http://air.net.technion.ac.il/?p=839" size="small" color="blue"]להסבר מפורט לחצו כאן[/jbutton]

תוצאות

מצורפים גרפים מפורטים של מדידות החיישנים מאחד מבתי הספר בשכונה. חיישנים אלו מדדו את הטמפרטורה, ושלושה סוגי מזהמים: אוזון (O3), תחמוצות חנקן (NO2), ותרכובות אורגניות נדיפות (VOC). לקריאה על המזהמים השונים לחצו כאן.

week1חשוב מאוד לדעת שהחיישנים שלנו נמצאים עדיין בשלבי ניסוי ואינם מוכרים כמכשירי מדידה סטנדנטיים, כפי שמוכרות תחנות הניטור העירוניות. מסיבות אלו, יתכן שהערכים המופיעים כאן, ובאתר כולו אינם מדוייקים ואינם בהכרח משקפים את הרמות האמיתיות של המזהמים. אנו עדיין לומדים את החיישנים כך שנוכל לדעת עד כמה ניתן להסתמך עליהם.

לקבלת תוצאות מלאות של כל בתי הספר, ניתן ליצור קשר עם מובילי המיזם.

איפה אנחנו עומדים ביחס לתקנים הלאומיים?

לחצו כאן לתקני אוויר נקי, ע”פ תקנות אוויר נקי- ערכי איכות אוויר (הוראת שעה) התשע”א – 2011, שימו לב לתקנים של המזהמים שנבדקו במחקר זה (O3, NO2, VOC).

תושבי חיפה בכלל ותושבי השכונה בפרט, מוזמנים לחשוב ולהבין יחד איתנו את התוצאות.      נשמח לשמוע את דעתכם ולחשוב כיצד להמשיך הלאה.  

יש לכם השערה שאתם רוצים לבחון בנושא איכות האוויר? יש ניסוי שהייתם רוצים לבצע? פנו אלינו.