מחקר חדש מגלה קשר בין חשיפת אימהות לזיהום אוויר לבין הופעת אוטיזם בילדם

מחקרים המוצאים קשר בין חשיפות סביבתיות לבין תוצאים בריאותיים, אינם מחקרים קלים לביצוע. יש לקחת בחשבון כל כך הרבה גורמים אשר עשויים להשפיע על תוצאות המחקר (לדוגמא- איכות המים, עישון אפקטיבי ופסיבי, מקום העבודה, גנטיקה, מזון ועוד), שמפתיע בכלל שמצליחים לבודד חשיפה ספציפית. מחקר שבוצע בארצות הברית בהובלתו של חוקר ישראלי (שמאז חזר ארצה, ועובד במשרד הבריאות) הצליח במשימה לא פשוטה זו. במחקר אשר התפרסם לאחרונה בכתב עת EHP- environmental Health Perspectives, גילו החוקרים שחשיפה של אימהות, בזמן הריונן לרמת זיהום אוויר גבוהה של חלקיקים נשימים PM2.5, מעלה את הסיכון לאוטיזם בקרב תינוקם.

לקריאת כתבה ב”הארץ” על מהלך ותוצאות המחקר.

לקריאת המאמר המדעי המלא.

מה הם חלקיקים נשימים עדינים וכיצד משפיעים על בריאותינו?

חלקיקים נשימים עדינים, או בשפה המדעית Particle matter 2.5) PM2.5), הינם חלקיקים קטנים מאד בגודל 2.5 מיקרון (קטנים מגרגר חול בערך פי 100) אשר חודרים למערכת הנשימה שלנו. בגלל גודלם הקטן, הן חודרים דרך נאדיות הריאה ומגיעים לזרם הדם, שם מועברים לכל חלקי גופינו. מחקרים רבים הראו שחשיפה לכמות גדולה של חלקיקים נשימים באוויר מסוכנת לבריאות ואף עשויה להשפיע על התפתחות המח בעוברים, כפי שמסביר ד”ר רענן רז, עורך המחקר: “הם מתערבים ומפריעים ביצירת תאי עצב, התמיינותם, חלוקתם ותנועתם לאזור המתאים במוח, ועלולים לגרום להתפתחות לא תקינה של קליפת המוח – האחראית על תפקודי מוח גבוהים”.

מחקר זה מעלה חששות רבות בקרב הורים צעירים אשר חשופים לחומרים מזהמים בלי ידיעתם ומבלי יכולת להשפיע על הפחתת חשיפתם.

ומה מצב בישראל?

חלקיקיPM2.5  נמצאים באוויר באופן טבעי ומגיעים מרסס ים, ממדבריות, ומאבק, אך גם פעילות האדם כמו פעילות תעשייתית ותחבורתית תורמת לעליית שיעורי PM2.5 באוויר.

בדו”ח מגמות ניטור איכות אוויר 2001-2012, שפרסם המשרד להגנת הסביבה נכתב: “חלקיקים נשימים עדינים PM2.5 הם המזהמים המסוכנים ביותר לבריאות האדם, בשל גודלם האווירודינמי החודר לעומק דרכי הנשימה ובשל הרכבם הכימי, העלול להכיל חומרים רעילים ומסרטנים.
ריכוז הרקע של החלקיקים הנשימים העדינים PM2.5 בישראל הוא גבוה ועומד על 20 מק״ג/מ״ק, ונובע ממיקומה הגיאוגרפי של ישראל בסמוך למדבריות ערב וצפון אפריקה, אך גם מהסעת חלקיקי PM2.5 מאירופה”

התקן הישראלי לחשיפה ל- PM2.5 הוא 20 מק״ג/מ״ק ממוצע ליום (שהוא מחמיר יותר מהתקן האמריקאי שעומד על 35 מק״ג/מ״ק ממוצע ליום) כך שהחשיפה הממוצעת כפי שפרסם המשרד להגנת הסביבה, היא מתחת לתקן אך ישנם ימים אשר חורגים מעל תקן זה (לדוגמא- באיזור חיפה והקריות היו בין 1-4 ימים עם חריגות מתקן זה בחודש דצמבר האחרון).

בפרוייקט “חשים את האוויר” לא ניתן בשלב זה לנטר את רמת החלקיקים הנשימים מכיוון שהחיישנים שברשותינו אינם מודדים ערכים אלו. אולם ניתן לראות את המדידות של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים חיפה, הנעשות באופן קבוע בכשבעה תחנות ניטור בפרוסות ברחבי העיר חיפה (וכן במיקומים שונים בשאר הארץ): היכנסו ל- www.svivaaqm.net ולחצו על “נתוני ניטור בזמן אמת”, בחרו את האיזור הרלוונטי בארץ, ותוכלו לראות טבלה מפורטת עם כל ניטורי במזהמים העדכניים.