כל שנה בסתיו

כשחום אוגוסט עובר כשהקיץ נפרד לשלום 
ורוח קל נושבת, ומפנה מקום 
אומרים שהסתיו הגיע לעונה שאחריו תגיע
סתיו, סתיו, סתיו, סתיו, סתיו, סתיו… 
רוח מנשבת, רוח שובבה 
את שערי מפזרת 
הכל מעיפה,
רוח מנשבת רוח שובבה 
עם העצים משתוללת 
שורקת מנגינה.   (מילים: אירית תמיר)

 

כך אנו מדמיינים את ימי הסתיו העוברים עלינו בימים אלו. רוח, שלכת, פריחת החצב וניתור הנחליאלי. אך יש תופעה נוספת המאפיינת את ימי הסתיו בישראל. תופעה מטאורולוגית הנקראת אפיק ים סוף, המאופיינת בסופות האבק הנושאות חלקיקים ממדבריות צפון אפריקה וערב הסעודית. חלקיקים זעירים אלו, נישאים בעזרת הרוח למרחקים ארוכים ומגיעים אלינו, לישראל, מהמדבריות הרחוקים. תופעה זו נפוצה בעיקר בחודשים אוקטובר-נובמבר ותדירותה עשויה להגיע אף ל- 10-15 ימים בכל חודש.

מי שהסתכל בימים האחרונים במפת חשים את האוויר, בוודאי שם לב לתחנות המדידה הצבועות בצהוב וכתום המעידות על זיהום אוויר גבוה מהרגיל. זיהום אוויר זה נגרם מריכוזים גבוהים של חלקיקים באוויר כתוצאה מנוכחות אפיק ים סוף באזורינו. חלקיקים אלו, אשר נקראים בשפה פשוטה אבק, מורגשים על ידינו גם בראות הגרועה וגם בקשיי נשימה אשר חווים חלקים מהאוכלוסייה.

תצפית לכיוון חיפה

תצפית לכיוון חיפה ביום עם ראות טובה (ימין) לעומת יום עם ראות לקויה (שמאל) בעקבות ריכוז גבוה של חלקיקים באוויר.

מדוע לא כל החיישנים זיהו את ריכוזי האבק הגבוהים? כל תחנת מדידה המסומנת במפה, מודדת מספר מזהמי אוויר. מזהמים אלו משתנים בין התחנות השונים וכוללות מזהמים גזים סטנדרטיים כגון: NO2, CO, O3, מזהמים חלקיקיים וכן תרכובות אורגניות נדיפות כגון בנזן וטולואן. רק התחנות אשר מודדות מזהמים חלקיקיים PM10, PM 2.5 זיהו את ריכוזי האבק והצביעו על רמות זיהום אוויר גבוהות. (בכדי לראות איזה מזהמים מודדת כל תחנה, יש להירשם לאתר וללחוץ על התחנה המבוקשת. טבלת המזהמים תפתח מצד ימין)

חשים את האוויר יכולה לסייע בחיזוק הקשר בין מדידות החיישנים לבין המציאות. אם אתם מזהים מפגע אוויר, אם הראות לא כל כך טובה היום, אם אתם רואים משאיות מזהמות או ביוב זורם ברחובות- דווחו לנו. כל הדיווחים יעלו ישירות לפלטפורמת חשים את האוויר ויהיו זמינות לצפייה על ידי כל השותפים.

מפת איכות האוויר בחיפה

מפת איכות האוויר בחיפה כפי שהיה ניתן לראותה ביום חמישי שעבר (ה- 3/10/16) בפלטפורמת חשים את האוויר