טו בשבט הגיע חג לאילנות

ט”ו בשבט הוא מהחגים האלה, שאם אין לכם ילדים בבית, סביר שיחלוף על פניכם בלי שבכלל תשימו לב. אך לעצים תפקיד כה חשוב ומשמעותי בעולם שלנו שראוי שנקדיש לפחות יום אחד בשנה כדי לחלוק להם את הכבוד המגיע להם.

לעצים ולצמחים תפקיד חשוב ביצירה וטיהור האוויר שאנו נושמים. ראשית, הצמחים מייצרים חמצן אותו אנו נושמים ואשר בלעדיו לא יתכנו חיים. שנית, הצמחים סופחים מזהמים שונים באוויר ומשמשים כמטהרי אוויר טבעיים.
עץ אחד יכול לייצר מעל 100 ק”ג חמצן בשנה לספוג מעל 20 ק”ג פחמן דו חמצני. זאת בנוסף ליכולת הספיחה של מזהמים כמו תחמוצות חנקן, וגופרית, אוזון ותרחיפים המכילים מתכות רעילות. פעילויות אלו מתרחשות כחלק מתהליך הפוטוסינתזה של הצמחים. בתהליך זה, מתבצע חילוף גזים, בו צמחים קולטים פחמן דו חמצני ממירים אותו למזון ומשחררים חמצן. חילוף גזים זה מתרחש דרך נקבוביות קטנות על פני שטח העלה הנקראות פיוניות. כאשר נפתחות הפיוניות לכניסת הפחמן הדו חמצני, חומרים נוספים הנוכחים באוויר נקלטים בצמח אף הם. הצמח משתמש בחלק מחומרים אלו כמזון, את חלקם הוא משחרר שוב לאוויר וחלקם מועברים דרך מערכת ההובלה הצמחית לקרקע. זאת תוך כדי פירוק החומרים המסוכנים למרכיבים בסיסיים יותר אשר אינם מזהמים. בדרך זו, תוך כדי תהליך הזנת העץ מתרחש גם טיהור האוויר.
בנוסף לתהליך טיהור האוויר כחלק מתהליך הפוטוסינתזה, מתרחש גם תהליך ניקוי מבני. חלקיקי אבק נלכדים על משטחי העלים, ביחוד בעלים בעלי משטח מחוספס או מכוסה שעווה, וכן בחריצים על גבי גזע העץ. ככל שהעץ גדול יותר ובעל חופה רחבה יותר, כך יסייע יותר בטיהור האוויר. מחקרים מראים כי סינון חלקיקים על ידי עץ יחיד יכול להפחית את ריכוזי החלקיקים ב-15-20% מיד מאחורי העץ. אז רק תחשבו מה יכולה לעשות שדירת עצים שלימה או אפילו חורשה.

עצים מטהרים את האוויר

כאשר הרוח חולפת בעצים, מהירות הרוח יורדת ואיתה גם ריכוז המזהמים. מתוך- How Trees Help Clean The Air

עצים יכולים אף לשמש להורדת עומס החום בימי הקיץ החמים, לספיגת מי הגשמים בחורף, ולסינון נזקי רעש. באופן כללי, אנשים שגרים או עובדים בקרבה לשטחים פתוחים עם צמחייה רבה, נמצאו במחקרים כאנשים בריאים יותר ושמחים יותר. לא סתם קוראים לחורשות, פארקים עירוניים ושטחים פתוחים ריאה ירוקה.

אז בואו נחגוג השנה לצמחים ולעצים כמו שצריך!

חג ט”ו בשבט שמח!

לסקירה נרחבת יותר בנושא- עצים כמפחיתי זיהום אוויר בערים

השקדיה פורחת