מדידת איכות האוויר בטבעון

פוסט זה נכתב במסגרת מיזם חישה אישית, בו השותפים מבצעים מחקרים אישיים על איכות אוויר בסביבתם הקרובה

מדידה של איכות אוויר במספר בתים בקריית טבעון

שירה גדלה בטבעון והוריה עדיין מתגוררים שם. כמו תושבים רבים בטבעון, גם שירה שמעה את הטענה הנפוצה כי בטבעון, הרחובות שפונים למפרץ יותר “מזוהמים” מאשר הרחובות שפונים לעמק. זה הוביל אותה לנסות לבחון טענה זו, ולבדוק האם באמת קיים הבדל ברמת איכות האוויר ואיפה עדיף לגור מבחינה בריאותית.

את המחקר ביצעה שירה בשלושה רחובות בטבעון (כפי שניתן לראות במפה): רחוב דגניות ורחוב אלונים הקרובים האחד לשני, כאשר רחוב הדגניות פונה ישירות למפרץ, והאלונים לא. ורחוב משה דיין הנמצא בחלקו הדרומי של טבעון ומשקיף לעמק יזרעאל.

מפת טבעון עם מיקומי המדידה

בשלושה ימים נפרדים במהלך סופי השבוע בחודשי ינואר- פברואר, הוצב חיישן איכות האוויר באחד משלושת הרחובות במשך מספר שעות. ברחוב משה דיין המכשיר הוצב בתוך בית (מול חלון פתוח), וברחובות דגניות ואלונים המכשיר הוצב בחוץ.

מתוצאות המדידה ניכר כי היו הבדלים בין שלושת המדידות, כאשר ההבדל המשמעותי ביותר היה במזהם NO2. רחוב משה דיין הראה את ריכוזים הנמוכים ביותר של NO2, אחריו רחוב דגניות, ורחוב אלונים הראה את ריכוזי ה- NO2 הגבוהים ביותר. ברחוב אלונים, ריכוזי ה- NO2 היו בממוצע 60 ppb על פני 6 שעות, ריכוז אשר נחשב זיהום אוויר בינוני. ריכוזי האוזון וה- NO היו מתחת ל- 30ppb בכל שלושת אזורי המדידה, ריכוז הנחשב נמוך מאד.

תוצאות המדידה בשלוש מיקומים בקריית טבעון

לסיכום ניתן לומר כי נראה שיש הבדל ניכר בין רחוב משה דיין לרחובות האחרים, בעיקר הבדל ברמת ה NO2, אם כי יש לזכור שבמיקום זה, המכשיר הוצב בתוך הבית.

בין 2 הרחובות אלונים ודגניות יש לבצע בדיקות נוספות כדי לראות האם קיים שוני משמעותי ביניהם. ספציפית ברחוב דגניות נראה שהייתה ירידה ואח”כ עליה של רמת ה NO2 בין השעות 12:00-14:30, יהיה מעניין לבדוק מהו הגורם להתנהגות זו.