ניסוי קומות בבית הספר עירוני ג’ בשכונת נווה שאנן

מה ניסינו לגלות? (ולמה זה חשוב)

אנחנו יודעים שכלי רכב פולטים מזהמי אוויר רבים, ושאחרי זמן מה מזהמים אלו מתפרקים ומתפזרים באוויר. מה שלא ברור הוא עד כמה משפיעים כלי הרכב על איכות האוויר סביבינו. עד כמה צריך להתרחק כדי שלא לנשום את המזהמים הנפלטים ממכוניות? האם בגובה רב, הרחק מעל הכביש, איכות האוויר טובה יותר? לשאלות אלו אין כרגע תשובה חד משמעית.

בניסוי שערכנו ניסינו להשיב על השאלות:
האם איכות האוויר בקומה שלישית שונה מאיכות האוויר בקומה ראשונה?
האם איכות האוויר בקרבת צומת שונה מאיכות האוויר מעל חצר פנימית?

מה עשינו?

חיישנים הותקנו בארבע קומות בבית הספר עירוני ג’ שבשכונת נווה שאנן בחיפה, למשך חמישה שבועות בחודשים נובמבר-דצמבר 2014. החיישנים פנו לכיוון צומת ראשית בשכונה ועל כן יכלו למדוד ולהעיד על רמות זיהום אוויר, הנוצרות מפליטה של כלי רכב. במקביל, הוצב חיישן הפונה לכיוון חצר בית הספר, בו איננו מצפים לראות השפעה של פליטת מזהמים מכלי הרכב על איכות האוויר.

כיצד לקרוא את הנתונים?

[jbutton link="http://air.net.technion.ac.il/?p=839" size="small" color="blue"]להסבר מפורט לחצו כאן[/jbutton]

תוצאות

מצורפים גרפים מפורטים של מדידות החיישנים השונים. חיישנים אלו מדדו את אחוז הלחות, טמפרטורה, ושני סוגי מזהמים: NO, CO. לחצו על הגרף לקבלת קובץ עם הפרטים המלאים.

week1

חשוב מאוד לדעת שהחיישנים שלנו נמצאים עדיין בשלבי ניסוי ואינם מוכרים כמכשירי מדידה סטנדנטיים, כפי שמוכרות תחנות הניטור העירוניות. מסיבות אלו, יתכן שהערכים המופיעים כאן, ובאתר כולו אינם מדוייקים ואינם בהכרח משקפים את הרמות האמיתיות של המזהמים. אנו עדיין לומדים את החיישנים כך שנוכל לדעת עד כמה ניתן להסתמך עליהם.

איפה אנחנו עומדים ביחס לתקנים הלאומיים?

לחצו כאן לתקני אוויר נקי, ע”פ תקנות אוויר נקי- ערכי איכות אוויר (הוראת שעה) התשע”א – 2011, שימו לב לתקנים של המזהמים שנבדקו במחקר זה (NO, CO).

תושבי חיפה בכלל ותושבי השכונה בפרט, מוזמנים לחשוב ולהבין יחד איתנו את התוצאות.      נשמח לשמוע את דעתכם ולחשוב כיצד להמשיך הלאה.  

יש לכם השערה שאתם רוצים לבחון בנושא איכות האוויר? יש ניסוי שהייתם רוצים לבצע? פנו אלינו.