מחשבות בעקבות כנס שיתוף הציבור במידע סביבתי על מפרץ חיפה

ביום רביעי השבוע, נערך בחיפה כנס שיתוף הציבור במידע סביבתי על מפרץ חיפה. הכנס, אשר אורגן על ידי המשרד להגנת הסביבה, הינו ראשון מסוגו בו מנכ״ל משרד ממשלתי מגיע לדבר עם הציבור ולשמוע את דעתו.

לא ידעתי למה לצפות כשהלכתי לכנס אתמול. תהיתי אם המאמץ שהושקע הוא אוטנטי, אם באמת באים לשמוע ולהקשיב לנו, או שבעצם באים נציגי הציבור לטפוח לעצמם על השכם באצטלה של שיתוף הציבור.

אכן, בחלק הראשון של הערב דיברו בכיר אחרי בכיר (ובכירות כמובן…) מהמשרד להגנת הסביבה. הבכירים סיפרו על האתגרים הרבים במפרץ חיפה ועל הטיפול באתגרים אלו, על ירידה משמעות בזיהום האוויר בשנים האחרונות, על היעדים שלהם- ועמידה ביעדים אלו, ועל החזון. בשלב זה, על אף המצגת היפה והמידע המעניין שהוצג, כל הדוברים די התעלמו מהציבור ומהשאלות הרבות שעלו, נפנפו בידיים בזלזול והמשיכו להציג את השקפים שהכינו מבעוד מועד.

צעקות ושאלות רבות מהקהל הפריעו להצגה השוטפת של חלק מהדוברים, חלקן היו שאלות פשוטות כמו “איך מודדים את המשתנים האלו?” או “כמה מהחומרים המסוכנים אתם מנטרים?” חלקן היו מבוססות על ידע של הקהל, אשר הראה בקיעות רבה בנושאי הגנת הסביבה וחלקן כמו הצעקה “זה הכל בולשיט” נועדו לפרוק קצת מהמתח והכעס שהיה ניכר בקהל.

החלק השני של הכנס היה שונה במקצת. בחלק זה, נערך פאנל בו השתתפו מר דוד לפלר, מנכ“ל המשרד להגנת הסביבה, גב‘ שולי נזר, סמנכ“לית תעשיות במשרד להגנת הסביבה, מר יונה יהב ראש עיריית חיפה, מר אחיה ראב“ד, כתב Ynet באיזור חיפה והגליל המערבי, גב‘ ליאורה אמיתי, מהקואליציה למען הציבור, מר שלומי בסון סמנכ“ל חברת בזן וד“ר יוני דובנוב, סגן רופא מחוז חיפה, במשרד הבריאות.

הנימה של הדוברים קצת השתנתה, הם דיברו אלינו ועלינו. בחודשים האחרונים השיק המשרד להגנת הסביבה אתר התייעצות עם הציבור, בו הוזמן הציבור הרחב לכתוב מה מפריע לו ואיזה מידע נוסף היה רוצה לראות מפורסם. לאתר נכנסו מעל 5000 איש אשר כתבו כ-200 תגובות. עשר התובנות שעלו מהתגובות באתר הוצגו בתחילת הפאנל. מה הציבור בעצם רוצה? מסתבר שהוא רוצה מידע נגיש, פשוט, מובן ומנותח, מידע יומיומי ברמת השכונה, מידע על איזה חומרים הם מריחים ונושמים, מידע על המפעלים ועל אכיפה נגד מפעלים מזהמים ועוד.. מפתיע הא?

על אף התגובות המתרעמות שעלו מחלק מהמשתתפים בקהל, על אף השאלות הקשות שהוטחו והביקורת הנוקבת שעלתה במהלך הדיון, נראה שהמשרד להגנת הסביבה באמת מנסה לעשות פה שינוי.
ממה שאני ראיתי בכנס, יש רצון אמיתי וכנה, להקשיב לציבור ולשפר את פרסום המידע מצד חלק מהבכירים במשרד. אך לא ניתן מצד אחד לזלזל בציבור, להתעלם מהשאלות שלו, לתת הסברים חלקיים ולא מספקים ומצד שני להמשיך לצפות שהציבור יאמין שהרצון הטוב הזה באמת טוב. מצד הציבור, היה הרבה כעס השבוע באולם הכנס, הרבה חוסר אמון, הרבה אכזבה.

חברי המשרד להגנת הסביבה- אם אתם באמת רוצים לחולל שינוי, תראו לנו שאתם אמיתיים. עשיתם את הצעד הראשון- ארגנתם את הכנס החשוב והייחודי הזה, עכשיו אנחנו מצפים שתיישמו את ההמלצות, תענו על השאלות ותראו לנו שאתם באמת דואגים להגנת הסביבה.

רוצים לשמוע על מה דיברו בכנס?

לחצו לקריאת המצגת.

לתגובות-