מדידות חריגות של NO2 בתוך מבנה. מה קרה שם?

לאחרונה, התחלנו ב”חשים את האוויר” למדוד את איכות האוויר בתוך מבנים. חיישנים הותקנו בתוך כיתות במספר בתי ספר בווה שאנן, במטרה לבחון מה איכות האוויר שילדינו נושמים, בתוך הכיתה, .בזמן שהם לומדים בבית הספר.

בהתחלה, אני חייבת לומר, היה די משעמם… המדידות היו מאד נמוכות (ומאד מעודדות…) עם ערכים של אוזון, NO2 ותרכובות אורגניות נדיפות נמוכות הרבה מהתקן ועמדו בממוצע על פחות מ- 20ppb* בכל המדדים.

* ( ppb– parts per billion- חלקים במיליארד)

בשבוע שעבר, הבחנתי בתופעה מוזרה, כאשר פתאום היתה עלייה חדה של NO2 באחת הכיתות בבית הספר. העלייה החלה סביבות 8:00 בבוקר והגיע לפיק של 500ppb סביבות השעה 9:00 בבוקר ואז החל לרדת בהדרגה. באותו זמן לא היתה כל עליה של NO2 מחוץ לכיתה, או בכיתה אחרת. משהו בתוך בכיתה קרה שגרם לעליה חדה זו להתרחש.

25-02 NO2

מיד יצרתי קשר עם המורה בבית הספר והבנתי ממנה, שאכן כשנכנסו באותו בוקר לכיתה, הבחינו כולם בריח מוזר ומאד לא מוכר בכיתה. המורה תיארה את הריח כחמוץ, שהוא ריח אופייני ל- NO2 ברמות גבוהות. מיד הם פתחו את החלונות מה שמסביר את הירידה ההדרגתית בריכוז המזהם באוויר.

מה גרם לעליה דרסטית זו בריכוז בתוך NO2 הכיתה? התשובה היא שאנחנו לא יודעים. אבל יש לנו כמה רמזים שאספנו אשר עשויים לסייע בפתרון התעלומה:

  1. NO2 הוא חומר הנוצר כתוצאה מתרכובת של חומרים שונים עם האוויר.
  2. מקור NO2 משויך לרב כתוצר של פליטות גזים מתחבורה או מתהליכי שריפה אחרים. כאשר אנו מדברים על מקור NO2 פנימי, לרב משייכים זאת לתנורי חימום בחדרים לא מאווררים.
  3. הכיתה שבה היתה העלייה בריכוז ה- NO2 היא כיתת מחשבים, אשר סגורה ונעולה מעבר לשעות הפעילות.
  4. תלמידים נכנסו לכיתה בשעה 8:00 למשך 3 שעות.
  5. החלונות היו פתוחים החדר משעה 8:00 ועד שעה 11:00
  6. החדר לא נוקה ביום שקדם לאירוע.
  7. לא נמצאו כבלים שרופים.
  8. המזגן בחדר אינו פעיל ומנותק מהחשמל.

יש לנו השערות, אך אנו לא יודעים מה המקור לעלייה ברמות ה- NO2. נשמח לקבל את חוות דעתכם ולשמוע רעיונות כיצד הדבר ניתן לבדיקה.

מה שבטוח הוא, שלא מזיק לבדוק את איכות האוויר, גם בכיתה שבה, לכאורה, הכל נראה תקין וללא חריגות.