בחיפה ישנה תחלואה עודפת בסרטן כתוצאה מזיהום האוויר- האמנם?

התקשורת רועשת וגועשת ביממה האחרונה בעקבות פרסום של משרד הבריאות בו נאמר כי בחיפה ישנה תחלואה עודפת בסרטן כתוצאה מזיהום האוויר.

גם אני קיבלתי הצפה של הפניות ממכרים ועמיתים לכתבות בנוגע לפרסומים אלו, חלק מהכותרות אותן ראיתי ציינו כי “חצי ממקרי סרטן בילדים בחיפה בשל זיהום אוויר” (ynet), “משרד הבריאות מעריך: במהלך עשור, כ-780 ממקרי הסרטן במפרץ חיפה היו בשל זיהום אוויר” (הארץ), ו- “דו”ח: ילדי חיפה לוקים בסרטן יותר מערים אחרות” (nrg). בתור תושבת חיפה לשעבר, ובתור בת להורים שעדיין מתגוררים בעיר זו, ממצאים אלו מדאיגים אותי ברמת אישית, מיד הרגשתי צורך דחוף להבין במה מדובר ולראות על אלו מחקרים מבוססים אמירות קשות אלו.

ראשית, יצרתי קשר עם עמיתיי מהפקולטה להנדסה סביבתית. הם כבר עמלו במשך יום אתמול, והצליחו להעלות בידם (וזה לא היה פשוט) את המסמך המדובר של משרד הבריאות עליו חתום פרופ’ איתמר גרוטו, ראש שרותי בריאות הציבור. במסמך כתוב במפורש כי “במהלך 10 שנים, מתוך 4860 מקרי סרטן ניתן להעריך כי כ-780 מקרי סרטן הנם מקרים של תחלואה עודפת בנפת חיפה כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר באזור”. בנוסף נכתב כי “ניתן לראות כי בעבור ילדים בגילאי 0-14 מתוך 60 מקרי סרטן, ניתן להעריך כי כ-30 מקרי סרטן הנם תחלואה עודפת בנפת חיפה כתוצאה מזיהום האוויר באזור”.

אך על מה מבסס פרופ’ איתמר גרוטו אמירות אלו?

אכן בדו”ח של משרד הבריאות אשר בוצע על ידי רשם הסרטן הלאומי בעבור “האגודה הישראלית לסרטן”, נמצאו יותר מקרי סרטן בחיפה באופן מובהק יחסית לממוצע הארצי. אך ממוצעים, כפי שוודאי אתם יודעים, אינם מספרים את כל הסיפור. כמו חיפה, גם ערים אחרות כמו עכו ותל אביב נמצאות מעל הממוצע בהיארעות מקרי הסרטן (כפי שניתן לראות בטבלאות מטה). יתרה מכך, הדו”ח מציין באופן חד משמעי כי “הנתונים הם תיאוריים. אין אפשרות להסיק מהם לגבי קשר ישיר בין זיהום סביבתי לבין התחלואה בסרטן. הממצאים יכולים לנבוע משורת גורמים לגביהם אין בידינו פרטים, כמו חשיפה תעסוקתית, התנהגויות בריאות של הפרט (למשל, עישון או ביצוע של בדיקות סריקה לגילוי מוקדם של סרטן) וגורמי סיכון אישיים, גנטיים ומשפחתיים”.

תחלואה בסרטן

היארעות סרטן לפי נפות בישראל, בשנים 2001-2011. פורסם עבור “האגודה הישראלית לסרטן”, מבצע “הקש בדלת 2014.

מחקר נוסף המצוטט במסמך של משרד הבריאות, בוצע בבית החולים הדסה עין כרם והתפרסם לפני כשנתיים, ובו נמצאה עליה משמעותית באחוז חולי הסרטן בנפת חיפה. ד”ר אביעד זיק, אחד ממובילי המחקר הסביר על מהלכו היום, בראיון לגלי צה”ל.לדבריו, המחקר התבסס על השוואה בין אוכלוסייה הגרה בנפת חיפה לבין אוכלוסייה המתגוררת בשאר הארץ. החוקרים עקבו אחר שתי האוכלוסיות במשך 12 שנים וראו מי מבין אנשים אלו חלו בסרטן. הממצא המרכזי של המחקר מראה כי ישנם 16% יותר מקרי בסרטן באיזור חיפה יחסית לשאר הארץ. אך, הוסיף ד”ר אביעד זיק, “הקשר לזיהום אוויר הוא הרבה יותר חמקמק… במחקר הזה אין עדות ישירה לעודף תחלואה כתוצאה מזיהום אוויר, יש עדות ברורה שיש עודף תחלואה בחיפה לעומת שאר הארץ”.

אז האם יש קשר בין ריכוזי הסרטן הגבוהים בחיפה לבין זיהום האוויר? אולי כן ואולי לא, אך לי עכשיו די ברור שהמחקרים שהוצגו כאן, ושעליהם התבססו במשרד הבריאות, לא טיפלו בבעיה זו בצורה מעמיקה דיו. חשוב לציין, כי מציאת קשר סיבתי בין חשיפה לתוצאה בריאותית (ובמקרה הזה בין זיהום אוויר לבין תחלואה בסרטן) והוכחתו, הינה קשה מאד. נדרשים שנים של מחקר, מעקב ארוך טווח אחר בריאות התושבים וכן אחר ניטור של גורמי החשיפה (במקרה זה- מדדי זיהום האוויר). לעומת זאת, קיימים מחקרים בעולם אשר מצאו קשר כזה, וארגון הבריאות העולמי אף הודיע כי זיהום אוויר נחשב גורם סיכון לסרטן.

הממצאים שהוצגו ביממה האחרונה בתקשורת מפחידים מאד. כפי שכבר כתבתי, הם מדאיגים אותי גם ברמה האישית. אך כעת, יש להפנות את המשאבים לקראת מציאת הגורמים לתחלואה בסרטן ופתרונם ולא להפניית אצבעות מאשימים, כפי שראיתי שנעשה בימים האחרונים.

שמעתי היום ראיון בגלי צה”ל עם אמא לבן שחלה בסרטן, היא אמרה שהיא מרגישה אשמה בכך שבחרה להתגורר בעיר, ושהביאה את בנה לחיפה. נעצבתי לשמוע את הדברים, האם לא די בכך שאמא צריכה ללוות את בנה לאורך מחלה קשה זו, להסתובב בין רופאים בהתייעצויות, בדיקות וטיפולים, לסעוד אותו ולהתמודד עם שעות משבר, אי וודאות ודאגה אין סופית? האם בנוסף לכך צריכה האם להרגיש אשמה על שהיא גרמה, למחלת בנה?!

אמא יקרה, אל לך להאשים את עצמך, ואולי גם לא אף אחד אחר במצב שנוצר, הנתונים אכן מדאיגים, בואו נשלב כוחות ונחשוב יחד מה ניתן לעשות בכדי למצוא את הגורמים לתחלואה זו ולפעול להורדתה.

רוצים לחקור את איכות האוויר בחיפה? הצטרפו אלינו ב”חשים את האוויר”

One thought on “בחיפה ישנה תחלואה עודפת בסרטן כתוצאה מזיהום האוויר- האמנם?

  1. מעניין וחשוב. תודה! אני חולק על הדוגמאות המפורטות במשפט: “הממצאים יכולים לנבוע משורת גורמים לגביהם אין בידינו פרטים, כמו חשיפה תעסוקתית, התנהגויות בריאות של הפרט (למשל, עישון או ביצוע של בדיקות סריקה לגילוי מוקדם של סרטן) וגורמי סיכון אישיים, גנטיים ומשפחתיים”. אלו גורמים שקיימים בספקטרום רחב בכל עיר גדולה בארץ ולכן, בממוצע, מתאזנים – הסבירות שדווקא בחיפה (ביחס לערים אחרות בארץ) יש ריכוז גבוה במיוחד של אנשים מעשנים\שעושים בדיקות עם קרינה\שאוכלים לא בריא\ שלא עושים ספורט\עם נטייה גנטית לסרטן היא אפסית עד לא קיימת. בנוסף, למרות הנקודה הנכונה והחשובה לגבי הבעייתיות בקביעת סיבתיות, על העובדה שבחיפה (ובערים נוספות) יש תחלואת סרטן גבוהה מהממוצע אין מחלוקת. ומשפחה שעוברת להתגורר בחיפה כן לוקחת על עצמה את העלייה בסיכון הזה. כמובן שהאמא לא בהכרח אשמה בסרטן של בנה – ייתכן והיה חולה גם אם היו גרים במקום אחר. יחד עם זאת, לעבור לגור בחיפה (ממקום בו ממצוע התחלואה בסרטן נמוך יותר) בהחלט גורר איתו גם את העליה בסיכון, שזה משהו שצריך לקחת בחשבון. נכון שלכל מקום יש את הסכנות שלו, וכמעט כל דבר בעידן המודרני גורר איתו סיכונים כאלה או אחרים (קרינה, כימיקלים במזון ובחומרי ניקוי, מתח נפשי, זיהום אוויר, תאונות דרכים וכו’), אבל כל סיכון שאפשר למחוק מהרשימה (למשל להפחית בג’אנק, לעבור מחיפה למקום עם תחלואת סרטן ממוצעת, להשתמש בחומרי ניקוי חלשים יותר ובחדר מאוורר ולא סגור) בהחלט יכול לעזור ולעיתים אפילו לעשות את ההבדל.

סגור לתגובות.