אובך היום ברחבי הארץ

מספיק היה היום להוציא את הראש דרך החלון כדי לחוש את איכות האוויר הנמוכה ששרה היום בכל רחבי הארץ. בטח אתם שואלים את עצמכם, מה גרם לאובך הנוראי הזה? ויותר מכך, למה החיישנים של הפרויקט לא שמו לב לשינוי הדרמטי באיכות האוויר, שינוי שכולנו הרגשנו וראינו?

האובך שכולנו ראינו והרגשנו היום הוא למעשה חלקיקי חול זעירים הנישאים בעזרת הרוח למרחקים ארוכים ומגיעים אלינו, לישראל, ממדבריות רחוקים. בדרך כלל מגיע האובך מכיוון דרום- אזור הסהרה או חצי האי ערב, הפעם האובך הגיע דווקא מצפון מאזור המשתרע על פני איראן, עיראק וסוריה.  לקריאה נוספת

בשפה המקצועית אנו קוראים לחלקיקים אלו PM (particular matter) והם ניתנים למדידה ע”י חיישנים מיוחדים. לצערנו, החיישנים המשתתפים כיום בפרויקט אינם מודדים PM אלא גזים באוויר, ולכן אפילו ביום כמו היום כשהיה ברור לכל שאיכות האוויר גרועה מאד, החיישנים שלנו לא זיהו זאת. זוהי כמובן מגבלה משמעותית של החיישנים, אך זוהי גם הוכחה לכך שהטכנולוגיה לא יכולה להחליף את פעילות האדם. ישנם דברים שהאדם יכול לחוש ולהרגיש, המחשב פשוט לא יכול להתחרות בנו… זוהי גם הסיבה ששיתוף הציבור כה חשוב בפרויקט הזה, שיתוף מידע נוסף ע”ג המידע שמתקבל מהחיישנים יכול להוסיף ולהעשיר את הידע שלנו על הסביבה. אנו מזמינים אתכם להמשיך איתנו את הדיאלוג ולדווח על דברים מעניינים נוספים שאתם רואים או חשים בשטח. בקרוב גם תועלה אפשרות דיווח מפגעים באתר.

מפת נתונים 080915

החיישנים של הפרוייקט (אייקון של טיפה) לא מודדים את החלקיקים האוויר ולכן מראים כאילו מצב איכות האוויר טובה. לעומת זאת תחנות ניטור עירוניות רבות (אייקון של בית עם דגל) יודעות לנטר חלקיקים ועל כן נותנים תמונה מלאה ומהימנה יותר של מצב האוויר היום בחיפה (08/09/15).